Frumusete interbelica

Pe Bogdan il cunosc de mult. Intai l-am urmarit de la distanta, prin intermediul retelelor de socializare, apoi mai de aproape.  Sunt surprins in egala masura de talentul cu care reuseste sa scoata adevarate opere de arta cu ajutorul obiectivului foto, cat si de naturaletea cu care convinge  femei din diferite colturi ale lumii  sa-i pozeze nud.
Si mai impresionant mi se pare faptul ca scoate niste poze cu adevarat geniale, doar cu un Iphone. Iar personal, telefonul asta mi s-a parut a avea cea mai proasta camera foto dintre toate de pe piata.  Dar cand la mijloc sta talentul…..

L-am urmarit mult timp pe Bogdan si mi-am pus in gand sa il contactez cu prima ocazie in care voi avea pentru el o proprietate potrivita pentru o sedinta foto. Si uite ca ocazia s-a ivit, odata cu aparitia acestei case in portofoliul meu!
Ce iese cand combini o casa extraordinara, o femeie frumoasa si un artist ? Puteti afla de aici : https://bogdanphotos.wordpress.com/2016/05/07/poveste-interbelica-1/

Detaliile proprietatii le gasiti aici :
http://www.danieldobre.ro/casa-vila-14-camere-de-vanzare-kogalniceanu-bucuresti-4315.html

Cei interesati de locuinta, ma pot contacta pe mine. Cei interesati de model : nu o cunosc, n-am numarul ei! )

Share/Save/Bookmark



ZAI 2016

ZAI este Ziua Agentului Imobiliar si “a venit pe lume” intr-un moment cum nu se putea mai bun, un moment in care intreaga breasla imobiliara era confuza si imprastiata. ZAI a fost evenimentul care a reusit la acel moment sa “trezeasca” din amortire agentii imobiliare, managerii de agentii si proprietarii de business imobiliar si sa adune intr-un singur loc cei mai frumosi, pasionati si dedicati oameni din breasla. Si pentru multi dintre noi, ZAI a reprezentat un moment de cotitura al carierei.
6 ani mai tarziu ZAI este un eveniment asteptat, dorit, iubit.  Calendarul agentului imobiliar tine cont de Craciun, Paste, concediile de vara, inceperea scolilor si ….ZAI. Cam asa ne facem noi planificarea anuala.
De cateva zile circula pe Facebook un banc. Mi-am permis sa il “adaptez” specificului meseriei, astfel incat ar fi cam asa :
“De obicei nu dau anunturi pe net si mai ales nu postez chestiuni personale pe social media. Dar acum chiar este o urgenta. Un prieten de-al meu, agent imobiliar, si-a programat nunta pe 10 iunie anul acesta, fara sa stie ca in aceeasi zi va fi programata si Ziua Agentului Imobiliar.  Ce vroiam sa va rog : puteti ajuta cu un share, un comentariu, ceva…poate are cineva nevoie de un costul de ginerica, masura 46!”

Gluma de mai sus sintetizeaza pe scurt importanta acestui eveniment in cadrul industriei noastre. De la ZAI nu se lipseste!
Pe 10 iunie, intr-o formula noua, incepand cu ora 16 si terminand(sper!) cu iesitul la Universitate dupa ce Romania va bate Franta in meciul de deschidere al Campionatului European de Fotbal din Franta, toata suflarea imobiliara este asteptata la ZAI!
Go ZAI! Hai Romania!

Detalii si inscrieri pe zai.imopedia.ro.

Share/Save/Bookmark



10-Episodul III: Pretul

Bine v-am regasit. Articolul de astazi are ca subiect “pretul proprietatii”. Fie ca vorbim de teren, casa, apartament, de vanzare sau de inchiriere, intotdeauna exista un pret. N-am sa scriu astazi despre factorii care determina pretul corect, ci doar despre cei care NU AU NICI O RELEVANTA  in stabilirea lui. Sa incepem!

10-Cu cat a vandut vecinul. Stiu, fiecare vanzator are un “vecin” care a vandut o proprietate similara. Nu stiu de ce, dar de fiecare data, proprietatea vecinului era mai urata, mai putin amenajata si evident, s-a vandut fie mai scump, fie la acelasi pret pe care il cereti dumneavoastra. In 13 ani de imobiliare, n-am auzit inca de un vecin care a vandut mai ieftin. Si, daca veninul a vandut cu X, atunci orice alt proprietar va cere X plus 10%. Nu de alta, dar sa nu se faca de ras in bloc, ca el vinde mai ieftin. Vestea proasta este ca pretul vecinului nu are relevanta. Pentru ca vecinul a vandut acum 1 an, tu vrei sa vinzi acum. Pentru ca vecinul a vandut intr-o perioada in care nu mai era nici o alta proprietate similara in piata, acum insa mai sunt inca 10 oferte concurente pe piata. Pentru ca vecinul a vandut in luna mai, iar tu vrei sa vinzi in ianuarie(da, exista diferente de pret in functie de perioada in care vrei sa vinzi). Si, va mai spun un secret : nici vecinul nu a vrut sa se faca de ras in bloc, asa ca peste pretul obtinut, a mai adaugat si el un 10%, sa para ca e un bun negociator. Daca vrei sa afli pretul corect, nu il intreba pe vecinul care a vandut, intreaba-l pe cel care a cumparat.

9-Cat ti-a zis administratorul ca face. Acum pe bune, individul ala nu e capabil sa tina cheltuielile blocului sub control, nu reuseste sa schimbe tubulatura ghenei care e facuta swaiter, nu a reusit nici macar sa convinga babalacii din bloc sa repare terasa, dar stie cat valoreaza casa ta ?  Ma indoiesc sincer.

8-Pretul de pe grila notariala. Super, te-ai informat si ai vazut ca pretul pe grila notariala e mai mare decat pretul pe care il gandeai tu si ai luat de buna informatia. Acum sincer, daca pretul pe grila era mai mic, l-ai fi luat in consideratie ? Asa ma gandeam si eu…. Stiu, teoretic grila notariala ar trebui sa fie un reper pentru piata. Din nefericire, grila se schimba in fiecare an in ianuarie, pe baza indicilor de tranzactionare de anul trecut. Adica in cel mai bun caz, poti sa afli folosind grila cat era pretul anul trecut, nu anul asta. In plus, grila are ca scop jecmanirea  cetatenilor de taxe si impozite. Cand vreodata o sa vezi statul actionand in favoarea ta ?!?!

7-Cat ai tu nevoie ca sa cumperi altceva. Sincer, piata imobiliara nu da doi bani pe nevoile vanzatorului. Adica stiu, ai vrea sa vinzi 3 camere si sa iti cumperi de banii ramasi 4. Dar n-o sa mearga. Si nici sa vinzi o garsoniera in Drumul Taberei, iar cu banii obtinuti sa iti cumperi alta la Unirii. Aud de multe ori de la vanzatori : stiti, noi atat vrem, ca atat ne trebuie sa luam altceva. Pai foarte bine, dar ce facem, ca eu am un cumparator care cu buget de garsoniera, are nevoie sa cumpere doua camere, ca are si un copil. Fiecare cu nevoile lui, dar asa cum el nu va putea cumpara 2 camere cu buget de garsoniera, nici tu nu vei putea vinde garsoniera cu pret de 2 camere. E oarecum logic, daca stai sa te gandesti.

6-Cati bani ai de dat la banca. Stiu ca viata nu e corecta. Crede-ma, stiu! Si stiu ca ai luat un credit, in plina crestere a preturilor, iar acum trebuie sa il returnezi. Mai stiu si ca de 5 ani, in loc sa scada valoarea creditului, ai de dat tot cat ai imprumutat. Si stiu ca vrei sa vinzi, ca sa achiti creditul. Dar uneori, nu se poate. Si nu, nici un cumparator nu va plati cat ceri, pentru ca “atat am de platit la banca”.

5-Cat ai dat tu pe el. Hai sa facem asa : daca ai fi cumparat apartamentul tau in 2003, cu 10.000 Euro, acum ai fi cerut tot 10.000 Euro pe el, cand vrei sa il vinzi in 2016 ? Nu ? Ma gandeam eu….Atunci, daca l-ai cumparat in 2008 cu 80.000 Euro, nu poti sa il vinzi azi tot cu 80.000 Euro. Fie accepti ca azi face 50.000 Euro si il vinzi cu atat, fie il pastrezi. Dar cat ai dat tu, nu influenteaza pretul lui de azi.

4-Imbunatatirile facute acum 8 ani. Stiu, ai gresie, faianta, parchet. “Arcade” si “spoturi”. Minunat, dar ele erau la moda undeva prin 2005-2007. Intre timp, s-au mai schimbat gusturile. Nici faianta neagra din baie nu mai e la moda. Si nici gresia in zig-zag din bucatarie. Regret ca trebuie sa iti dau vesti proaste, dar in mod sigur cine va cumpara apartamentul, il va renova. El nu vede gresia ta ca pe un avantaj, ci ca pe o cheltuiala. Un “avantaj” pentru care va trebui sa plateasca pe cineva sa o dea jos. Si inca ceva : stiu ca apartamentul are “termopane”, dar si astea au o durata de viata de vreo 10 ani. Dupa, incep sa dea rateuri. Adica sa cam sufle vantul prin ele. Si alea vor trebui schimbate. Asadar, daca imbunatatirile tale au mai mult de 3 ani, hai sa nu le punem la socoteala. Nu de alta, dar nici cumparatorii nu o vor face.

3-Ramane mobilat. Acum pe bune, asta e cea mai tare faza. Avem o mobila umflata de la inuntatia de acum doi ani, un pat care in loc de al patrulea picior sta pe-o caramida, servanta lu’ bunica si umflam pretul pentru ca “il dam mobilat” ? Ok, inteleg ca nu vrei mobila si o lasi cumparatorului s-o care la gunoi, dar macar nu-i cere si bani pe ea!

2-Modificarile facute in apartament fara autorizatie. Ma refer la “bucataria deschisa”, balconul “desfiintat si marita camera”. Plus vreo 3 guri de aerisire astupate, o teava in mijlocul camerei ramasa ca urmare a mutarii unui perete, etc. Ok, stiu ca tu asta ti-ai dorit. Dar ar fi fost de preferat ca atunci cand ai facut modificarile, sa fi luat si niste autorizatii pentru ele. Chiar daca “esti la tine in casa”. Altfel, in momentul in care vrei sa vinzi, aceste modificari in loc sa te ajute mai mult te incurca. Cine cumpara de la tine, va trebui sa isi asume ca ulterior achizitie, el raspunde de modificarile din casa. Asa ca astea nu sunt avantaje, ci mai degraba dezavantaje. In plus, iti zic sincer : teava aia arata ca naiba in bucatarie! Mai bine era inainte sa demolezi peretele….

1-Cat ti-a oferit cineva pe proprietate inainte de criza! Da, stiu : in 2008, ti s-a oferit o suma imensa! Trebuia sa accepti oferta, acum scapai de regrete. Totusi, hai sa ne aducem aminte de faptul ca bula imobiliara s-a spart si nu mai putem cere acelasi pret ca atunci. Ca nu o sa ni-l dea nimeni. Iar faptul ca le vei spune tuturor celor care iti calca pragul ce oferta fantastica ai avut pe apartament atunci, nu ii va determina sa iti plateasca si ei acelasi pret. Da, te vor compatimi. Dar nu, nu vor plati!

In meseria asta, cel mai dificil proces este cel de determinare al pretului corect pentru o proprietate. Pentru a face un proprietar sa inteleaga care este valoarea reala a unei proprietati, muncesti saptamani intregi. Facei analize de pret, analiza concurentei, analiza potentialului de cumparatori, analiza vremii(nu, nu glumesc). Apoi, te prezinti in fata proprietarului si ii dai vestile proaste. Sincer, am avut de cateva ori senzatia ca nu voi iesi intreg dintr-o casa, dupa ce am prezentat o analiza. Altii, s-au multumit sa ma injure la telefon, dupa.  Unii imi spun sec: cine este dumneata sa-mi spui mie cat face casa mea ? Vesti noi oameni buni : noi suntem aia care vindem, care zilnic ne lovim de piata, preturi, cumparatori. Ma hazardez sa afirm ca stim mai bine ca dumneavoastra, proprietarii, valorile de tranzactionare.
Exista insa si vesti bune : cu cat intelegeti mai repede realitatea, cu atat cresc sansele de tranzactionare. Si mai exista un aspect important : alege astazi un agent in care sa ai incredere, asculta ce iti recomanda si fa ce iti spune. Vei vinde mai repede si mai bine, decat daca alegi varianta “stiu eu mai bine”. Iti garantez!

Share/Save/Bookmark



10-Episodul II : De ce nu lucrez fara contract de reprezentare

Revenim la seria 10. Se pare ca a prins ideea, daca e sa ma orientez dupa feedback-ul primit din piata.
O sa incep asa : uneori, mai “calc si eu stramb”, listand cate o proprietate in intermediere. Fie de plictiseala, fie de de nebun. Si rezultatul e mereu acelasi : proprietatea se vinde in urmatoarele 10-14 zile, evident “fara ca eu sa fi contribuit cu nimic”. Asa ca, nu arunc cu pietre. Dar nici nu mi se intampla mai des de o data la doi ani sa fac greseala asta. Si o privesc constructiv : imi reamintesc cat de bun este modul meu de lucru. Asa ca, iata “10 motive pentru care am ales sa lucrez in reprezentare exclusiva”. Enjoy! Si nu uitati sa vizitati situl www.danieldobre.ro pentru cele mai interesante proprietati imobiliare!

10-Nu poti cunoaste in intermediere o proprietate suficient de bine incat sa poti convinge cumparatorul ca “asta e ceea ce vrea”.
Acum serios, faptul ca ai mai vandut un apartament identic in bloc, acum o luna sau acum trei ani, n-are nici o relevanta.  Fiecare proprietate este unica, are plusurile si minusurile ei, are povestea ei si mai ales proprietari diferiti. Fiecare cu povestea lui. Abia dupa ce cunosti suficient de bine proprietatea, proprietarii si povestile, abia atunci vei putea vinde acea proprietate clientului potrivit, care evident iti va plati si cel mai bun pret pe ea.

9-Nu poti urmari concurenta. Unul dintre aspectele esentiale in meseria asta, este sa iti cunosti permanent concurenta. Ce este de vanzare similar, unde se pot duce clientii tai, in loc sa cumpere de la tine, ce pret are concurenta, ce avantaje si mai ales ce dezavantaje. Tare as vrea sa vad un agent in intermediere, urmarind cu atentie ce e pe piata, facand rapoarte privind concurenta si trimitand aceste rapoarte proprietarului. Oh stai, in intermediere si daca cumva agentul stie ce “misca” pe piata, nici in ruptul capului nu ii va spune si proprietarului. De ce ? Pai nu are nici un motiv sa o faca, pentru agentul de intermediere fiecare proprietar din piata are aceeasi valoare. Ar fi chiar nedrept sa tina partea unuia.

8-Pentru ca nu poti negocia. Haideti sa fim seriosi : cand stiu din prima clipa ca daca nu “inchid” eu tranzactia acum, in 5 minute poate veni alt agent cu alt client si sa o inchida, de ce as da doi bani pe pretul obtinut ? Ma intereseaza ce vrea proprietarul ? Sau ce vrea cumparatorul ? Nu, ma intereseaza doar sa se faca deal-ul. Acum, aici. Si eu sa imi iau comisionul. Daca nu inchid eu, inchide altul. Daca insa am un contract de reprezentare exclusiva si stiu clar ca doar eu pot vinde proprietatea, atunci pot negocia in interesul proprietarului meu, pot alege cel mai bun client, pot obtine ce isi doreste cel care m-a angajat. Pentru ca nu am presiunea faptului ca daca nu vand eu azi, maine nu mai am ce vinde.

7-Pentru ca nu poti colabora. Acum multi ani, aveam un apartament de vanzare in Central Park. Evident, intermediere. Il aveau si alte agentii, printre care si niste prieteni foarte buni, cu care ieseam constant la o bere, mai schimbam o informatie, etc. Intr-o zi, proprietarul apartamentul a decis sa reduca pretul apartamentului cu 8.000 Euro. 8% discount. Dar mi-a zis ca nu vrea sa apara reducerea in anunt. Sa stiu doar eu, ca se poate negocia pana la valoarea respectiva. In aceeasi zi, la pranz cu prietenii din alta agentie, am scapat “porumbelul” : bai, vezi ca lasa pana la atat. Dar shht…sa nu mai spuneti la nimeni. O ora mai tarziu prietenii mei modificau pretul in promovare cu minus 8.000 Euro, primeau un telefon de la un client care stia apartamentul si si-l dorea, iar 3 zile mai tarziu faceau vanzarea.
Daca azi am o oferta in intermediere si vreau sa colaborez, nu voi putea nici macar cu prietenii sa fac asta. Mereu va fi unul care va incerca “sa mi-o traga”.
In schimb, colaborez cu mare drag la toate ofertele pe care le am in reprezentare exclusiva. Si inchei multe tranzactii in colaborare. Colegii din piata vin catre mine, mai usor decat catre un proprietar din piata libera pentru ca pe mine ma cunosc, in mine au incredere. Si in caz de ceva, pe mine stiu intotdeauna unde ma gasesc.

6- Pentru ca nu pot investi in ceva care nu imi intoarce investitia plus profit. Ca agent imobiliar am un business. In acest business eu investesc. Si ca acest business sa fie unul functional, este necesar ca investitiile facute, sa se intoarca. Cu profit, ca nu investim bani, doar sa ii recuperam, ci ca sa ii inmultim.
Daca maine ma apuc de investit bani in proprietatile aflate in intermediere, este un risc prea mare ca ele sa se vanda/sa nu se mai vanda/sa se vanda “pe langa mine”. Si evident, ca banii mei sa fie aruncati pe fereastra.
Evident, in intermediere nu investesti. Ca 5 anunturi pe situri gratuite si inca 5 puse din pachetele de promovare cumparate lunar de agentie, nu inseamna investitie. 21 de euro plus tva pe o un anunt inseamna investitie. Ori 10 situri. Ori 10 oferte. Lunar. Un banner in categoria ofertei, inseamna investitie. Anunturi pe olx.ro cu plata, din 3 in 3 zile, inseamna investitie. Un banner montat pe balconul apartamentului, inseamna investitie. O mapa de prezentare pentru proprietate, inmanata clientului dupa vizionare, inseamna investitie.  Si ghici ce ? Toate aceste investitii, inseamna bani. Aratati-mi un singur domeniu in care un antreprenor arunca cu bani intr-un lucru pe care nu il poate controla si de unde nu stie daca isi va recupera investitia si nu poate calcula profitul.
In plus, fiecare proprietar ar trebui sa caute fix un agent care stie cum sa isi investeasca banii. Ala, e un agent destept. Si ma indoiesc ca proprietarii vor ca proprietatea lor sa fie lucrata de agenti prosti.

5-Pentru ca in intermediere, nu ai timp sa te joci cu copiii. Serios, o sa spuneti, serios ?!?!? De ce ar trebui sa ma intereseze pe mine, proprietar, ca tu ai sau nu timp sa te joci cu copiii tai ?!?!?
Aruncati un ochi la Google. Sau la Microsoft. Sau la alta companie mare. Care e grija lor ? Sa aiba angajati fericiti si relaxati. De asta le aduc maseuze la birou, le amenajeaza camere de joaca in sediu, locuri de dormit la birou si alte chestii similare. De ce ? Pentru ca stiu cat de importanta este fericirea oamenilor lor, pentru productivitatea companiei.
Daca eu alerg de nebun toata ziua, fug in stanga si in dreapta, de dimineata pana seara, nu voi mai avea timp pentru mine, pentru familie, pentru copii. Si voi deveni nefericit. Vrei sau nu sa recunosti, ma voi uita la tine ca la sursa(sau una din sursele) nefericirii mele. Cat de tare ma voi stradui sa iti vand casa, cat de tare o sa ma doara de pretul pe care il obtii, daca in loc sa te consider o binecuvantare in viata mea ca si client, te voi vedea ca pe diavol ?
Munca in intermediere e groaznic de stresanta. Si agentii care lucreaza intemediere sunt mereu stresati, mereu pe drumuri, mereu cu telefonul la ureche. Muncesc enorm. Dar produc extrem de putin. Pentru ca atunci cand muncesti mult, gandesti putin. Iar asta se vede.
Eu muncesc. Dar am si timp si energie sa si gandesc. Si voi putea oricand refuza un client care vrea sa vada o proprietate, daca il consider necalificat pentru acea proprietate. Un agent de intermediere se va duce cu orice client, la orice proprietate, oricand. Nu poate refuza o vizionare. Dar nici nu va reusi ceva in urma ei.

4-Urasc turismul. Una dintre capcanele in care proprietarii cad, este sa creada ca au nevoie de toti clientii sa le calce pragul. Gresit, ai nevoie de cei mai buni clienti, nu de toti. Pentru ca nu toti au bugetul necesar sa cumpere, nu tuturor li se potriveste, nu toti sunt pregatiti la momentul asta sa “faca pasul”. Da, cat mai multi clienti calificati. Nu, nu toti potentialii clienti sunt potriviti. Un agent bun are rolul de a tria clientii, de a ii califica, de a se asigura ca aia care si calca pragul, sunt cei potriviti. Altfel, sa faci zeci de vizionari cu “turisti”, nu ajuta nici turistii, nici vanzatorul, nici agentul. Si pentru ca “simt” ca vreti exemple …..Suna telefonul, vineri seara. O doamna vrea vizionare sambata la 9.30. Pana aici totul perfect. Incep sa pun intrebari. Intreb daca a citit cu atentie detaliile din anunt. Bla, bla, bla…Si evident, daca considera ca a urca zilnic cel putin o data pe zi, cate patru etaje pe scari(apartament la 4/4), este ceva cu care se poate descurca. Si surpriza vine: de fapt, nu crede ca ar putea sa se invete cu ideea. Ba din contra, ultimul etaj era exclus pentru ea. Are si o problema cu piciorul, urca greu. Pai si atunci de ce ar vrea sa vada apartamentul ? Cum de ce ? De curiozitate!!! Sa vada cum e impartit. Poate ii place si asta nu, dar poate mai apare ceva pe viitor in bloc de vanzare sau in blocurile de pe langa, care sa fie la fel compartimentat. Asta e turism imobiliar. Iar eu nu sunt ghid turistic.

3-Pentru ca am 13 ani de imobiliare in spate. Iar in acesti 13 ani am vazut si auzit multe despre clienti care jurau ca nu fac si nu dreg. Si toti au facut. Culmea e ca fiecare are o motivatie cu care se scuza.
Fie ca e vorba de vanzatori :
“Stii, eu nu zic ca nu meriti ceva, dar totusi…ai apartamentul de o saptamana si gata, a aparut clientul. Da, daca te chinuiai 2-3 luni cu el, atunci ziceam ca meriti mai mult. Asa, ia si tu atat si zi merci!”
“Stii, eu nu zic ca nu meriti ceva, dar totusi….ai apartamentul de doua luni si abia ai reusit sa gasesti un client. Da, daca il vindeai in 3 zile, atunci ziceam ca meriti mai mult. Asa, ia si tu atat si zi merci!”
“Pfiu….stiu, stiu…Ai adus 20 de cumparatori. Te-ai zbatut 3 luni! Apreciez! Dar uite, asta care a venit, pur si simplu trecea pe strada si s-a gandit el sa intrebe in bloc daca nu cumva e un apartament de 3 camere decomandat cu vedere pe spate si o mobila de bucatarie rosie de vanzare la etajul asta! Si ce sa vezi : a batut fix la mine la usa! Noroc chior!”
Sau de cumparatori :
“Uite cum sta treaba : eu n-am vrut, dar o stii pe nevasta-mea! Ea a fost cu ideea! Asa ca, dupa ce am vazut apartamentul cu tine, s-a gandit ea sa strecoare o carte de vizita proprietarilor. Le-a pus-o pe etajera de la baie. Si ce sa vezi, dupa vizionare ne-au sunat! Eu n-am vrut, dar o stii pe nevasta-mea…..”
“Sincer sa fiu, n-am vrut. Dar ce sa vezi : ne-a placut rau apartamentul, dar daca tu n-ai reusit sa negociezi decat pana la suma de X, noi ne-am facut niste calcule : costul apartamentului, taxele notariale, comisionul tau…Nu ne ajungeau banii de toate. Cum la casa nu puteam renunta, notarul e musai sa il platim….am taiat si noi din costuri, acolo unde am putut!”
Dupa 13 ani de meserie, n-as vrea sa ajung aici. Recunosc ca sunt norocos, nu mi se intampla sa trec prin cele enumerate mai sus. Dar, nici nu as vrea sa trec prin ele. Da, mi se intampla sa fac o vizionare si dupa sa gasesc o carte de vizita in usa. Perfect, un client care vrea sa cumpere! Nu ma supar, nu ma enervez, nu sunt deranjat. Nu pierd clientul, ci ma port frumos cu el. Cat timp vrea sa cumpere, este prietenul meu. Fie ca intelege din prima ca eu sunt persoana cu care trebuie sa discute, fie ca trebuie sa incercam si a doua oara.
Acum vreo 4 ani aveam un apartament de 3 camere de vanzare in Iancului. Reprezentare, adresa si localizarea pe harta in anunt, etc. Vizionari multe, deja aveam 3 sau 4 oferte. Suna telefonul, un client interesat care era chiar in zona si voia sa vada atunci. Pun cateva intrebari, ma lamuresc ca nu-i pierdere de vreme(era cu sotia si copilul dupa el) si fug la vizionare. Ajung acolo, gasesc o familie frumoasa in fata blocului. Ne salutam, urcam la apartament. Sunt surprinsi sa vada ca eu deschid si ca am cheile. Intra, vad, le place. Vor sa faca o oferta. Le spun ca mai am oferte si ca daca isi doresc intradevar apartamentul, trebuie sa faca o oferta foarte buna. Initial nu ma cred, dar cand ii duc in bucatarie si le dau sa completez formularul de oferta scrisa de pret, vad ca mai am un teanc de oferte scrise completate. Fac oferta, ramane sa le dau un raspuns in aceeasi zi. Plecam de la apartament. Pe scara, hop dam nas in nas cu vecina de deasupra. Vecina ii vede si sare imediat :
“Maica, ce bine ca v-ati intors ca eu nu aveam de unde sa va sun! Maica, am vorbit aseara cu proprietarii de la apartament, stiti eu s-au mutat la casa…Dar au trecut aseara sa mai ia cate ceva de la apartament…..Si le-am zis maica ca voi ati fost pe aici si ca va place casa si ca ati vrea sa cumparati….Dar maica, ceva nu inteleg….Au zis ca nu-i intereseaza, ca ei au un agent care se ocupa, ca ei nu stau sa discute cu clientii si ca daca sunteti interesati, sa il sunati pe agent!”
Aproape au intrat in pamant de rusine! I-am vazut cum s-au inrosit, inverzit, innegrit si iarasi inrosit. M-am facut ca nici nu am auzit-o pe vecina. Le-am zambit si i-am luat de brat. Am iesit pe usa blocului, le-am multumit pentru vizita, le-am spus ca ramanem in legatura si ne auzim.
Doua zile mai tarziu semnam antecontractul cu ei, apoi vanzarea. In ziua in care am semnat, m-au luat prin surprindere : mi-au cerut sa ma ocup de vanzarea apartamentului lor. Au inteles ce faceam eu pentru vanzatorii mei si voiau si ei aceleasi servicii. Le-am vandut apartamentul lor, primului client care l-a vazut si care statea in blocul de peste drum. Dupa 3 zile de la listarea proprietatii.

2-Pentru ca nu toti pot fi clientii mei. Si pentru ca nici eu, nu pot fi agentul imobiliar al tuturor. Trierea functioneaza. Regula lui Pareto : 80-20. Dintr-o suta de potentiali clienti cu care intru in contact, doar 20% imi devin clienti cu contract. Ei imi genereaza 80% din profit si asupra lor eu intorc 80% din energia, timpul si resursele mele. Daca un client prefera sa lucreze cu agentul care are un portofoliu de 200 de proprietati si mai ales daca el crede ca a fi al 201-lea e ok pentru el….atunci nu e pentru mine. Daca insa, vrea sa fie cel de-al 5-lea vanzator cu care lucrez dintr-un maxim de 6 cu care pot lucra concomitent, daca intelege ca avand doar 6 proprietati de care ma ocup, are parte de mai multa atentie, energie si resurse de la mine decat de la unul dintre cei cu cate 200 de proprietati, atunci este clientul meu.

1-Pentru ca sunt un familist convins. Nu vedeti legatura ? O s-o vedeti imediat.
Uite cum vad eu lucrurile : in intermediere, casa ta e facuta “posta”. Da, exact. Este “curtata” de o multime de pretendenti, care vin si ii spun povesti, ii fac promisiuni, se intrec in declaratii. Tu, ii crezi pe fiecare si le oferi sansa de a iti “curta” casa, de a ii face declaratii, de a o “scoate” in lume, de a o “prezenta cercului lor de prieteni”. Problema este ca acesti “curtezani” vorbesc mult, promit mult si nu fac nimic. Si in timp, se “duce vorba” despre casa ta cum ca “ar fi cam usuratica”, ca nimeni nu o vrea, ca multi “au curtat-o dar nimeni n-a luat-o”. Ai prins ideea ?
In sistemul de reprezentare exclusiva, situatia este asa : iti “mariti” casa cu un june care a venit in fata ta, ti-a prezentat deschis care sunt intentiile sale, a venit inaintea ta cu un plan de marketing, si-a luat un angajament scris ca se va purta cu casa ta ca si cum ar fi a lui, o “scoate in lume” prezentand-o ca fiind “printesa lui”. O trateaza ca pe o printesa si culmea, chiar asa o si considera.  Vezi diferentele ?
Acum, merg mai departe cu analogia : intermedierea, e similara unei “relatii deschise” in care fiecare face ce vrea si cu cine vrea, neexistand nici o obligatie de nici o parte, ci doar atunci cand “sunteti impreuna” sa nu va reprosati ce a facut fiecare. Reprezentarea exclusiva in schimb, este asemenea unei casatorii! Presupune angajamente reciproce, respect, incredere, dedicare, intelegerea nevoilor celuilalt! Si da, presupune fidelitate! De ambele parti. Nici eu agentul, nu ma duc “sa-i fac ochi dulci cumparatorului”, nici “ea” nu fuge de langa mine s-o gasesc in porumb cu altul!

Sperand ca n-am fost foarte complicat in detaliere si exemple, nu imi ramane decat sa ma adresez acelora dintre dumneavoastra care sunteti proprietari, cu urmatoarea intrebare :
Veti lasa casa dumneavoastra sa fie facuta “posta” de agentii imobiliari de intermediere, sau o veti “marita” cu un agent imobiliar specializat in reprezentare exclusiva ? Alegerea va apartine!

Share/Save/Bookmark



Primul om a fost Adam. Dar primul hot ?

In imobiliare, nu te plictisesti niciodata. Asa este cam singura certitudine din domeniu.
Prin ce trec clientii, stim toti. Este plin internetul de povestile clientilor nemultumiti de experientele avute cu agentii imobiliari.
Dar invers, oare cum o fi ?
Preluata din http://www.avocatnet.ro/ , povestea urmatoare este incredibila. Cititi cu atentie :

“Buna ziua. Acum cateva luni am apelat la o agentie imobiliara pentru a cumpara un apartament.
Pretul era de 48000 euro, iar comisionul agentiei era de 1440 euro, dar am negociat verbal la 700 euro. M-am decis pana la urma pe apartamentul ala (cunoscand si proprietarul), dar i-am zis agentului ca nu mai sunt interesat. Dupa cateva zile am semnat contractul de vanzare cumparare, iar dupa 2 luni am primit plic de la mediator precum ca vor sa ne intelegem pe cale amiabila si sa le dau comisionul de 700 euro. Cred ca m-au verificat undeva; nu stiu cum au aflat ca am cumparat acolo deoarece eu am dat apartamentul spre inchiriere. Probabil au verificat la cadastru…
Am dat o singura semnatura pe fisa de vizionare, iar aia nu era semnatura mea reala, dar tot s-a dovedit a fi a mea. Aveau trecut in contract comision de pana 8% in cazul in care dau teapa. Am consultat un avocat si a zis ca sunt clauze abuzive si sa nu fiu stresat.
Am ajuns in instanta si am pierdut procesul cu tot cu clauzele lor abuzive. Acum sunt obligat ca in termen de 30 zile sa le platesc 3840 euro + cheltuieli de judecata 740 euro.
Am citit pe alte forumuri ca daca refuz sa platesc imi vor scoate apartamentul la licitatie.
Dupa ce am pierdut procesul le-am zis ca le dau cei 700 euro si platesc cheltuielile de judecata, dar nu au fost deacord.
Ce e de facut in situatia asta? Am cheltuit peste 55000 euro pe apartament cu tot cu renovari si mobilat; nu as vrea sa le mai dau si astora aproape 5000 euro.”

Povestea este extraordinara. Dar si comentariile, pe masura.
Gasiti tot materialul si comentariile aferente, aici :

http://www.avocatnet.ro/content/forum%7CdisplayTopicPage/topicID_522362/Teapa-agentie-imobiliara-si-proces-pierdut.html

Intelegerile verbale in tara asta, au fix valoarea mentionata mai sus. Din acest motiv sufera cumparatorii, pusi sa semneze contracte de vizionare pe capota masinii in parcare, agentii care se umilesc cerand clientilor sa faca acest lucru, proprietarii care nu au parte de serviciile necesare vanzarii pentru ca refuza semnarea unui contract cu agentul imobiliar.
Si discutia poate continua.
Din fericire, unii am depasit aceste momente. Sistemul de reprezentare exclusiva protejeaza vanzatorul si ii confera acces la cele mai bune servicii, protejeaza agentul impotriva tepelor de genul celor de mai sus si multumeste cumparatorul care nu plateste comision, evita sa se faca de ras precum individul respectiv si are acces si la o proprietate buna. In final, asa castiga toata lumea.
Daca vrei sa vinzi sau sa cumperi o proprietate imobiliara, cauta un agent care lucreaza in reprezentare exclusiva. Vei fi surprins de avantajele acestui sistem.

Share/Save/Bookmark



10-Episodul I : Imi pun singur anunt pe net.

Bine v-am regasit.
Am primit multe solicitari de a reincepe articolele de pe blog. Timpul e tare scurt si sunt multe de facut intr-o zi, asa ca postarile pe blog s-au imputinat sensibil. Incerc sa imi fac timp si pentru aceasta activitate, sper sa imi iasa mai bine in perioada urmatoare.
Astazi, incep o serie noua de articole, pe care am denumit-o generic “10″. Sub aceasta titulatura, voi incerca sa pun accentul pe o lista de 10 lucruri pe care sa le faci(sau sa nu le faci), daca esti implicat intr-o tranzactie imobiliara.
Astazi, despre postarea anunturilor cu “de vanzare” sau “de inchiriat”, direct de catre proprietar.
Daca detineti o proprietate imobiliara, pe care intentionati sa o vindeti sau sa o inchiriati, ar fi indicat sa parcurgeti randurile de mai jos. Va recomand ca inainte de a trage concluzii, sa va puneti virtual, in postura “celuilalt”. Adica a potentialului cumparator sau chirias. Va asigur ca “se vede altfel” de acolo.
Lectura placuta!

10- Daca nu stapanesti prea bine limba romana, ar fi de evitat sa postezi singur anuntul. Nu de alta, dar e plin internetul de anunturi gen “propietar vand apartament”. Sau vand apartament in zona nu mai de intelectuali”.
Ok, daca vinzi o casa, nu trebuie sa ai facultate. Dar daca din primul contact cu potentialul cumparator, tocmai i-ai transmis ca nu esti chiar cel mai destept interlocutor pe care urmeaza sa il intalneasca, respectivul tocmai ti-a pus o “eticheta”. Iar respectiva eticheta te va lovi unde te doar mai tare : la pret! Sunt convins ca nu vei intelege de ce unii oameni se uita ciudat la tine atunci cand iti calca pragul casei. Asta s-ar putea sa fie un motiv.
Situatie : acum ceva timp, am avut ocazia sa ajung la o proprietate foarte buna, extrem de vandabila, dar care efectiv zacea pe piata si nimeni nu o cumpara. Intamplarea a facut sa ma nimeresc in casa, exact la momentul la care un potential client venise la vizionare. In 3 minute am inteles de ce nu se vindea : proprietarii erau foarte stanjeniti la vizionari, pareau nesiguri pe ei. Oameni simpli, muncitori, fara valente de vanzatori si neobisnuiti sa fie “luati tare”. Deficientele de comunicare, ii impiedicau sau vanda. In momentul in care clientul a “aruncat” momeala unei oferte mult sub pretul cerut, au lasat capul in pamant si au zis “da, nu stiu, ne mai gandim, va mai ganditi si dumneavoastra”. Am vazut satisfactia din ochii cumparatorului, care se gandea “au muscat momeala”. Dupa plecarea clientului, i-am intrebat ce decizie vor lua. Nu intentionau sa accepte oferta respectivului si nici sa se apropie de ea. Se simteau chiar jigniti de oferta. Insa nu au stiut cum sa reactioneze, ce sa spuna. “Stiti, omul era musafir in casa noastra. N-am vrut sa il facem sa se simta prost, de asta i-am zis ca ne mai gandim.”  Rezultatul : dupa cateva saptamani au decis ca ar fi mai bine sa nu se mai ocupe ei de vizionari si negocieri. Dupa mai bine de 4 luni de stat pe piata, am vandut proprietatea intr-o luna. Cu alta abordare insa. Si fara ca ei sa fie prezenti la vizionari.

9-Daca nu prea te pricepi la calculatoare. Sau telefoane. Sau tablete. Pentru ca risti sa pui anuntul in categoria gresita si te vei mira de ce te suna lumea pentru “inchiriere garsoniera” cand tu de fapt vrei sa vinzi 3 camere. Sau, vei uita sa mentionezi in anunt in ce cartier se afla apartamentul. Si nu te va suna nimeni. Ori, risti sa te sune lumea din Constanta, cand tu de fapt vinzi in Bucuresti. Asta, pentru ca nu ai selectat si orasul in care vinzi proprietatea. Si sunt cartiere cu aceeasi denumire, in mai multe orase din tara.
Situatie : ai pus anuntul pe un site. Nu conteaza care. Acum intra si cauta dupa : categorie, zona. Perfect. Anuntul tau este in afisat in primele rezultate ? Nu ? Nici un pagina 2 ? Nu e bine. Ai ajuns deja in pagina 4 sau 5 ? Acum intreaba-te : potentialii cumparatori, pana unde vor fi dispusi sa caute ? Dupa ce vor apuca sa sune la primele proprietati si sa programeze vizionari, vor mai ajunge si la oferta ta de pe pagina X ?
Si mai incearca ceva :ai cautat oferta ta, sa zicem dupa zona si ea nu apare ? Cum, vinzi ceva in Titan si ai uitat sa mentionezi ? A, nu te-a intrebat situl cand ai pus anuntul in ce zona e ci ai selectat doar sectorul ? Si acum, cand cauti “apartament in Titan”, oferta ta nu apare ? Ghinion! Daca tu nu o gasesti, cum o vor gasi clientii ?

8-Ai un aparat foto vechi sau incerci sa faci poze cu telefonul personal, cu o camera VGA. In online, ai doua variante prin care iti poti atrage clientii : prin pret sau prin aspect. Toata lumea vrea sa vada o oferta daca pretul e foarte mic. Sau daca arata foarte bine. Daca proprietatea ta nu are nici cel mai bun pret si nici fotografiile nu te ajuta, astepti degeaba sa sune telefonul.
Iar daca cumva, ai postat la anunt pozele si cu “picioarele-n sus”, sau in prim planul baii ai prins peria de WC, iar in cel al bucatariei nu se vede decat gaura de la hota, sunt si mai putine sanse sa sune telefonul.
Situatie : intra pe un site de anunturi. Arunca un ochi pe ofertele de acolo. Actioneaza ca si cum ai fi cumparator, pentru tipul tau de proprietate. Selecteaza ce cauti si acum arunca un ochi pe rezultate. Daca ai fi cumparator, ai acorda atentie ofertei tale ? Te atrage in vreun fel ? Cum arata fotografiile tale, fata de ale celorlalte oferte ? Cum e pozitionat pretul ? Daca ai vrea sa cumperi, oferta ta este in cele 3-4 la care ai suna acum, sa programezi vizionare ? Daca raspunsul este nu(fii obiectiv, nu trisa!), atunci ai o problema! Si nevoie de un specialist.

7-Daca nu poti raspunde la telefon permanent. Ei bine, clientii pot fi atrasi de proprietate. Dar, in timp ce postasul suna intotdeauna de doua ori, clientul suna o singura data! Si daca atunci cand a sunat, cand era “cald” legat de oferta ta, tu nu poti raspunde la telefon si te astepti sa sune si a doua oara, atunci vei astepta mult si bine. Singurii care suna de doua ori, de trei ori, de cinci ori-sunt agentii imobiliari. Noi suntem mai rabdatori si mai incapatanati. Clientii nu.
Situatie : un potential cumparator vede anuntul tau. I se pare interesant. Pentru ca nu stie peste cine da la celalalt capat al “firului”, nu te suna de pe numarul lui, ci de pe un telefon de la birou. Tu nu raspunzi. Nu conteaza de ce. El vede ca nu ai raspuns si presupune ca oferta nu mai este valabila. Altfel, ai fi raspuns la telefon. Sau, lasa ca suni tu inapoi. Ceea ce tu si faci, dar dupa cateva ore. Intre timp, clientul a uitat de tine. Poate nici nu mai e la birou. Cand suni inapoi, iti raspunde altcineva. Sau un call center. Ai pierdut un client.

6-Daca ai lasat cheile la o vecina. Sunt pe piata multe apartamente goale, unde din comoditate, proprietarii au lasat cheile cuiva din bloc. Sau unei rude care sta aproape. Sau ceva similar. Care e mereu acasa si poate arata apartamentul oricand. Mai putin atunci cand vrea/poate si cumparatorul. De altfel, este recunoscut faptul ca orice cumparator va suna, adora sa fie redirectionat catre o alta persoana, care nu stie nimic despre casa. Care nu poate da nici un fel de detalii. Careia nici nu-i pasa daca vindeti. Si care, se mai si plange ca vizita cumparatorului i-a intrerupt vizionarea telenovelei preferate. In plus, n-ar putea cumparatorul sa se grabeasca putin, sa prinda si persoana macar stirile ???
Situatie : te-ai mutat, proprietatea e libera. Lasi cheia unui parinte, care sta aproape si oricum n-are treaba. Clientul e interesat de oferta. Clientul te suna pe tine, tu suni parintele. Clientul vrea la 18, tu ii spui ca se poate. Parintele iti spune da. Tu suni clientul, ii spui ca e ok si ii dai numarul de telefon al parintelui, sa il sune cand ajunge pe strada. La ora 17, breaking news pe tv! Parintele tau e captivat! Eventual, apare si vecinul de la 2, care a venit in vizita. Oamenii se infierbanta, discuta, se agita! Se face 18 si ei sunt tot in fata televizorului. Cand suna clientul, nimeni nu aude telefonul, ca oricum televizorul e dat la maxim. Clientul te suna pe tine, tu suni parintele, dupa 5 apeluri parintele raspunde. Evident, vina e a clientului, care nu a sunat mai devreme sa confirme intalnirea “ca doar nu era sa ma duc acolo degeaba pe frigul asta”. Parintele poate ajunge acolo in 20 de minute. Clientul nu poate astepta, ca are si alta vizionare programata. Intrebare de 100 de puncte : respectivul client,  revine ?
Nu in ultimul rand : ai lasat cheia mamei sau unei vecine. Ea face vizionari. Vin clientii si pun niste intrebari. Sa zicem ca intreaba de vecini. Esti mancat! Mama/vecina ta nu i-a suportat niciodata pe Ionestii de la 2, ca au tipat odata la nepotul ei. Ii besteleste cum stie ea mai bine. Ii face nesimtiti. Si de Popeasca de la 4, stie ea ca era femeie serioasa, dar acum s-a incurcat cu-n arab. Crede  ca e si membru ISIS. Si ar mai fi porcul de administrator. Care umfla facturile la intretinere. Gata, vanzarea e rezolvata! Clientul fuge mancand pamantul!

5-Daca vanzarea “arde”. Ei bine, aici e si mai dificil. Pe de-o parte, iti doresti sa rezolvi repede problema vanzarii. In acest caz, e posibil ca acest lucru sa devina evident in fata unui potential cumparator ceva mai antrenat ca tine. Care te va “citi” imediat si va actiona in consecinta. Adica iti va face o oferta pe masura. Iar tu cu siguranta vrei sa vinzi repede, dar nu esti pregatit sa platesti pretul-care pret inseamna in general 10-15% sub cat face proprietatea. Crede-ma pe cuvant, atitudinea ta de genul “sub pretul X oricum nu vand”, nu va determina clientul sa plateasca cat ii ceri. Altele sunt metodele.
Situatie : printre cele mai dese expresii pe care le aud, este si “eu la mai putin de atat, nu vand!”. Pot sa jur ca acolo unde aud asta, acolo arde mai tare!  Uneori, in timpul unei vizionari cu un cumparator, acesta “arunca” niste intrebari in discutie. Daca apuci sa ii spui ca ai dat deja avans la alta casa si ca mai sunt 3 saptamani pana trebuie sa inchei vanzarea, ma tem ca esti mancat! Sau, daca din vorba in vorba, apare informatia conform careia banca ti-a dat ultimatul pentru rambursarea creditului pana la data de X, altfel te baga in executare. Stiu, tu nu vei spune niciodata clientului aceste lucruri! Sigur ca nu. Dar o sa le afle, pentru ca fara sa vrei, or sa-ti scape. Cand te astepti mai putin. Iar la constrangeri, gen “asta-i ultimul pret”, clientii nu reactioneaza foarte bine. Vei vedea.

4-Daca nu esti o persoana organizata. 10 telefoane intr-o zi, 5 intalniri stabilite. Fac pariu ca cel putin la una nu ajungi. Sau uiti de ea. Sau o consideri “neimportanta”. Din pacate, toate sunt importante. Si e foarte posibil ca fix la intalnirea de la care vei lipsi, sa se fi ivit cumparatorul potrivit. Ghinion.
Situatie : esti la birou, lucrezi. Suna telefonul, cineva vrea sa vada apartamentul. Ok, la ora 18. Iar suna telefonul, te opresti din ce faceai : da, se poate la 18.30. Esti prins in proiectul ala important de trebuie terminat. Suna telefonul : da se poate la 19. Esti chemat la o sedinta fulger. Iar suna telefonul. Scurt : da sigur, la 18 eu sunt la apartament, puteti veni. In timpul sedintei suna telefonul : nu pot vorbi, rog mesaj. Da, sigur se poate vedea azi. Sunt acolo incepand cu ora 18.  Sedinta se prelungeste. Nu poti ajunge la 18 la apartament. La naiba, n-am notat numele si numerele de telefon ale primilor care vin la 18 sa vada, sa-i anunt! Stai, asta de mi-a dat sms, ii dau sms sa il mut la 19. Ala de la 18.30 care era ? Mai sunase cineva pentru azi, unde l-am notat ?
Rezultatul : doi clientii vor fi la 18 la tine, dar tu nu vei fi acolo. Se vor supara si vor pleca. Clientul de la 19, constata ca ai mai chemat inca 2 clienti la aceeasi ora. Se supara, considera ca ai facut-o intentionat si nici macar nu mai acorda atentie proprietatii tale. De altfel, e si greu sa fii atent, cand te lovesti pe holuri de alti potentiali cumparatori. Ai facut un balamuc. Din cei veniti azi, nu cumpara nimeni, ca nici unul n-a inteles nimic din casa.

3-Daca nu stii sa faci “follow-up” pe cumparator. Ok, vin 10 persoane sa vada casa. Unii grabiti sa cumpere, altii nu. Printre ei, se poate afla si cumparatorul tau. Desi unii se hotarasc pe loc(10%), altii au nevoie de timp. Trebuie sa pastrezi legatura cu ei, sa ii mentii “calzi”. Poate acum nu cumpara, ca nu e pregatit. Dar, atunci cand epuizeaza de vizionat toate ofertele din zona si va fi “copt” pentru cumparare, ar fi indicat ca oferta ta sa fie printre primele alegeri. Daca el tine minte ca a vazut oferta ta, dar nu te mai tine minte pe tine, daca nu mai stie numarul tau de telefon, daca ti-a salvat anuntul de pe net dar intre timp anuntul tau a expirat si nu mai este activ si ca atare, nu mai poate sa ia legatura cu tine, ce crezi ca va face in continuare ? Iti spun eu : pentru un cumparator, faptul ca anuntul nu mai este activ inseamna un singur lucru-s-a vandut! Ca atare, va taia de pe lista proprietatea ta. Iar in acest timp, tu inca astepti sa te sune unul dintre cei “20 de cumparatori” interesati.
Situatie : rar se intampla sa vina un client, sa vada si sa zica “DA, il iau!”. In general oamenii vin, vad, se gandesc. Ba li se pare pretul mare, ba nu au vazut inca suficiente oferte. Ba nu sunt inca pregatiti cu creditul. Sa presupunem ca motivul indeciziei este pretul. Azi e 80.000 Euro. Dupa doua luni, satul de asteptare, te decizi sa accepti 70.000 euro. Pasul logic in acest moment, ar fi sa iei legatura cu fiecare client care a vazut proprietatea si sa il anunti de fericitul eveniment. Clientii care au vazut proprietatea, sunt cei mai calificati. Ei stiu deja despre ce este vorba, stiu pretul initial si e foarte posibil ca aceasta reducere de pret sa fie declansatorul deciziei  de cumparare. Perfect! Pune mana si suna. Stai, nu stii pe cine ? Nu ai o lista cu toti vizitatorii ? Nu ti-ai notat care au zis ca nu vor, ca nu li se potriveste si care au zis ca l-ar vrea dar nu la banii aia ? Din 20 de vizitatori, ai maxim 3 numele de telefon salvate pe undeva ? Ghinion…..Va trebui sa dai din nou anunt, de data asta cu pretul nou si sa te rogi ca cei care au vazut deja apartamentul sa fie inca cu ochii pe anunturi si sa vada reducerea de pret. De fapt, postarea anuntului la noul pret, nu va face asta, ci doar iti va genera flux nou de vizitatori. Problema ta, este ca astia noi au vazut anuntul la 70.000 euro si il vor lua ca pret de plecare, urmand sa faca oferte sub 70.000 euro. Pentru cei care il stiau la 80.000 Euro, noul pret era un deal bun.

2-Daca nu stii sa raspunzi la intrebarile cumparatorilor. “De ce vindeti?” sau “De ce ati fixat acest pret?”, ar fi cele mai importante. Raspunsuri de genul “Ca asa vreau” sau “De smecher”, nu vor avea rezultatul scontat. Nici “pentru ca atat am eu nevoie” nu va avea mai mult succes.
Situatie : in 9/10 cazuri, clientii intreaba de ce vinzi. Teoretic, n-ar trebui sa conteze. Si mai ales, clientii ar trebui sa stie ca daca vinzi dintr-un motiv ce tine de proprietate, nu-i vei spune niciodata! Sa zicem ca vinzi pentru ca te-ai saturat sa te certi cu vecinii care iti atunca gunoi in balcon. Ii vei spune ? In mod sigur nu. Se astepta sa ii spui ? Nu. Va renunta sa te intrebe ? In mod cert nu. Stii de ce ? Pentru ca daca motivul vanzarii, este unul de genul celui de mai sus, in momentul in care iti va pune intrebarea, se va citi pe fata ta daca este sau nu o problema. Vad asta constant la vanzatori. Cumparatorul pune intrebarea si reactiile sunt asa : ochi plecati instant in pamant, bratele se incruciseaza pe piept, piciorul incepe sa deseneze cercuri pe podea, vanzatorul se lipeste de perete, etc. Aceste reactii imposibil de controlat, transmit un semnal clientului : aici e o problema! Cea mai nasoala situatie, e cea in care reactia ta vine din motive personale(nu mai poti suporta rata, urmeaza un divort, etc) si nici nu iti vine sa vorbesti despre asta. Clientul percepe ca e o problema, nu stie care, dar presupune ca are legatura cu proprietatea. Daca nu lamuriti acest aspect, o va taia de pe lista.

1-Daca nu esti o persoana agreabila. Vorbesc serios. In 13 ani de imobiliare, mi-a fost dat sa aud de multe ori “Dom’le, de la omul asta nu cumpar, nici daca mi-l da la jumatate de pret!”. Tineti cont va rog ca procesul de cumparare al unei locuinte(sau de inchiriere), este unul foarte emotional. Pana la urma, noul cumparator urmeaza sa locuiasca in aceasta casa. Daca dumneavoastra nu ii faceti o impresie buna, nici casa nu ii va face o impresie buna. Daca dumneavoastra ca om, nu ii transmiteti lucruri pozitive, nici casa nu o va face. Daca sunteti ursuz sau recalcitrant, vizitatorii dumneavoastra vor percepe casa ca “avand ceva, nu stiu ce..care nu imi place”. Credeti-ma, am trecut prin astfel de experiente si stiu ce spun. Acesta este de altfel si motivul pentru care, tuturor clientilor mei vanzatori le recomand sa nu fie prezenti la vizionare, atunci cand vin cu clientii. Iar diferentele sunt majore.
Situatie : acum ceva timp, un coleg imi povestea ca unul dintre cei mai buni clienti ai lui, este un cetatean de etnie rroma. Omul este un constructor foarte bun, foarte serios si dedicat. Din nefericire, aspectul sau exterior te face sa te gandesti mai degraba la un luptator de MMA decat la un om de afaceri. Din acest motiv, de fiecare data cand termina o casa de construit il suna pe colegul meu si ii spune : hai la notariat, sa-ti fac procura. Persoana respectiva a constientizat faptul ca de multe ori aparentele inseala. Si exista riscul ca daca el intra in contact cu potentialii clienti, feedback-ul sa nu fie cel potrivit. Pe bune, cine s-ar avanta intr-o negociere de pret cu ursul din padure ? Asa ca omul nostru face ce stie el mai bine, construieste, iar de vanzare se ocupa agentul lui. Si toata lumea castiga. Inclusiv cumparatorii care cumpara o casa excelenta, dar de care s-ar fi ferit daca ar fi luat contact direct cu proprietarul.

Cu siguranta ar mai fi multe de punctat, dar ma opresc aici. Daca esti vanzator si citesti acest articol, iti recomand sa angajezi un agent imobiliar care sa se ocupe de proprietatea ta. Din postura de proprietar, principala dumneavoastra preocupare ar trebui sa fie aceea de a alege persoana potrivita care sa se ocupe de proprietatea dumneavoastra. E ca atunci cand cautati un doctor : nu va duceti la primul iesit in cale, ci va informati inainte. La prieteni, cunostinte, pe forumuri. Cam asa ar trebui sa procedati si cand vreti sa vindeti sau sa inchiriati : cautati persoana potrivita. Altfel, riscati ca “operatia” sa nu fie un succes. Si pentru ca tot am facut aceasta comparatie, permiteti-mi sa va intreb : daca maine ar trebui sa va operati, v-ati grabi sa inrositi un cutit in focul de la aragaz, urmand sa va descurcati singur, sau ati merge la doctor ?

UPDATE : mi s-a adus la cunostinta situtia de mai jos. Enjoy, merita!
Un apartament frumos, chiar extrem de bine amenajat. Agentul ajunge la fata locului si se mira. Nu se astepta la asta. De fapt, se astepta la exact opusul celor gasite acolo. Curios, intreaba proprietarul : Iartati-ma, dar de ce ati scris in anunt “apartament debransat de la RADET”??  Raspunsul : pentru ca am centrala proprie!
Sa razi, sa plangi ? )

Share/Save/Bookmark



Spatiu pentru restaurant-proprietate unicat

Ultimii ani au adus in imobiliare din ce in ce mai multe deschideri de localuri. Am observat cu precadere o inclinatie a celor din domeniu catre locatii deosebite si catre foste “glorii” ale epocii trecute. Dupa Beraria H, Hanu’ lui Manuc si Restarantul Pescarus din Herastrau, care sunt cu siguranta capetele de afis din domeniu, in oras au aparut si alte locatii, mai mici sau mai mari.
Si daca tot e pe val domeniul, anunt cu mandrie listarea in regim de reprezentare exclusiva, impreuna cu colega mea din RENET Mihaela Anton, a unei locatii deosebite in Baneasa.

Situata pe strada Vadu Moldovei, la intrarea in Gradina Zoologica, proprietatea este compusa din teren in suprafata de 2771 mp, cu o deschidere de 70 mp la strada si o constructie dispusa pe parter si etaj cu o suprafata totala de 605 mp. Constructia este edificata in anul 2014, pe amplasamentul unui fost local, a fost construita cu respectarea intregului flux tehnologic pentru destinatia de restaurant si se afla la acest moment in stadiul de amenajare finala. Si pentru ca fiecare tip de local are specificul sau, ultimele finisaje vor fi facute la momentul potrivit.

Proprietatea este disponibila spre vanzare la pretul de 950.000 Euro sau pentru inchiriere la pretul de 8.900 Euro. In functie de reputatia viitorului chirias, sunt posibile discutii privind conditiile de inchiriere, in timp ce pentru vanzare, pretul este orientativ, valabil pentru varianta achizitionarii societatii ce detine activul, pentru alte variante de achizitie urmand a discuta punctual.

Cei interesati sa afle mai multe detalii pot accesa websitul dedicat privighetorilor.danieldobre.ro , imi pot scrie la daniel@danieldobre.ro sau ma pot suna la 0742.861.576.
Profesionistii imobiliari sunt invitati la colaborare, pentru cel ce genereaza clientul final avand pregatita o oferta avantajoasa de comisionare. Puteti solicita fotografii, planuri si alte detalii, folosind datele de contact mentionate.
Proprietatea are din punctul meu de vedere toate atuurile pentru a deveni urmatoarea “destinatie de senzatie” din domeniu, fiind amplasat in zona cu cei mai multi expati din Bucuresti si probabil cu cele mai mari venituri pe cap de locuitor, dupa Primaverii. In plus, este amplasata in nordul orasului, intre Baneasa Rezidential si Greenfield, doua dintre cele mai mari dezvoltari rezidentiale din Bucuresti, cu acces direct dinspre Iancu Nicolae, unde cu greu poti gasi un local decent unde sa poti lua masa seara, dar fiind in acelasi timp si o locatie excelenta pentru evenimente. Inclusiv cele corporate, zona fiind plina de cladiri de birouri.

Si pentru a fi cat mai interactivi, va invit sa va spuneti parerea despre aceasta proprietate comentand articolul. Sunt binevenite opiniile dumneavoastra, inclusiv cele negative!

Share/Save/Bookmark



Nume de cod “Leopard”

Primesc telefoane de la potentiali clienti si una dintre intrebarile care se repeda cu precadere este “pozele sunt reale, sau au fost puse doar ca exemplu ?”.  La inceput ma luau nervii, pentru ca erau telefoane primite pentru proprietati vechi sau case construite in urma cu cativa ani si eram tentat sa cred ca oamenii nu faceau diferenta intre niste poze profesionale si randari. Apoi la vizionari am inceput sa primesc feedback de genul : “da, este exact ca in pozele din anunt”. Apoi am inceput sa intreb de unde supriza asta. Si am inceput sa aflu ca sunt agenti imobiliari care promoveaza oferte, cu poze care nu au nici o legatura cu proprietatea respectiva, motivand in fata potentialilor clienti ca “sunt niste poze orientative, cam cum ar putea arata apartamentul”. Evident. 6 luni si 20.000 Euro mai tarziu. Si atunci am inceput sa ii inteleg pe clienti de ce ma intreaba la telefon daca pozele sunt reale. Si de ce par fericiti sa constate la vizionari ca “e ca in poze”.

Sincer, credeam ca astfel de tertipuri au disparut din piata de ani buni. Pe vremea cand m-am apucat de imobiliare, cand internetul era la inceput, Bosch 509 nu avea camera foto, iar fiecare agentie imobiliara avea un singur calculator in tot biroul, obisnuiam sa am poze cu toate blocurile prin care ajungeam. Pe unde mergeam, scoteam aparatul foto din geanta, pozam fatada din doua trei unghiuri, scara blocului si eventual si o panorama “trasa” prin geamul de pe scara pe la etajul 5(etaj intermediar, sa mearga si la ofertele pozitionate mai jos si la cele mai sus). Si atunci cand nu aveam poze de la apartament, foloseam repede cateva din “arhiva”. Dar macar aveam ceva real, palpabil. Si nu minteam oamenii.
Intr-un moment ca cel de azi, cand Romania este printre tarile cu cea mai mare viteza de internet, cand toate telefoanele mobile au camere foto, cand vizitarea si fotografierea unei proprietati iti consuma 30 de minute dar te ajuta atat de mult, refuz sa ii inteleg pe cei care pun fotografii “orientative” la anunturi. Din punctul meu de vedere, omul ala nu isi respecta meseria, nu se respecta pe el si in nici un caz nu isi respecta clientii. Nu as lucra cu el nici din postura de cumparator, dar nici din cea de vanzator.

Si pentru ca tot am scris cuvantul “vanzator”, as vrea sa atrag atentia ca o parte importanta de vina o au si vanzatorii. Stimati vanzatori, probabil pentru dumneavoastra agentul imobiliar este :
-fie un paria, care prin niste semcherii cunoscute numai de el, reuseste sa “agate” cate un client si sa il aduca legat la ochi la proprietatea dumneavoastra;
-fie un smecheras, unul cu “papagal”, care reuseste sa “imbarlige” clientii si sa ii faca sa cumpere 2 camere in loc de 3 sai garsoniera in Militari in loc de casa in Pantelimon.
Indiferent care este opinia dumneavoastra, in esenta, agentul imobiliar nu este un vanzator si un marketer. Un promotor iscusit. Agentul imobiliar bun, este cel care reuseste sa inteleaga proprietatea dumneavoastra, sa inteleaga nevoile dumneavoastra si mai apoi reuseste cu iscusinta sa prezinte intr-o lumina cat ma favorabila produsul dumneavoastra. Agentul imobiliar este cel care vede plusurile proprietatii, acolo unde nici macar dumneavoastra nu le sesizati, este cel care stie cum sa aduca in fata aceste plusuri si sa “impacheteze” produsul cat mai bine pentru a fi vandabil. In opinia mea, agentiile imobiliare sunt mai degraba similare agentiilor de publicitate. Asa cum campania de promovare a unei agentii de publicitate, poate creste vanzarile unui producator de bere, la fel si o agentie imobiliara, poate creste exponential sansele dumnevoastra de tranzactionare. La fel cum agentia de publicitate propune producatorului schimbarea ambalajului, redesenarea etichetei, inlocuirea capacului actual cu unul twist-off, la fel si agentul imobiliar va recomanda sa goliti casa de toate lucrurile inutile ce zac aruncate prin ea, sa folositi cu incredere trafaletul din debara si galeata de vopsea pentru a improspata mirosului si culoarea peretilor, sau poate chiar sa aruncati mobila mucegaita pe care vroiati sa o includeti in pret.

Partea proasta stimati vanzatori, este ca fara a va calca pragul proprietatii agentii imbobiliari nu va pot oferi sfaturi. Sfaturi pe care majoritatea le ofera gratis(desi eu nu ii inteleg si nu i-as lasa niciodata sa faca asta).  Fara a cunoaste proprietatea dumnevoastra, agentul nu o poate marketa corespunzator. Fara a calca pragul ei, nu poate avea niste fotografii reusite sau macar decente. Fara a vedea planul casei, agentul nu poate sti suprafetele exacte si este foarte probabil ca cei “peste 80 de metri patrati” pe care stiti ca ii are apartamentul dumneavoastra, sa fie de fapt 62. Fara a ii arata actele de proprietate, agentul nu poate sti si nu poate comunica cumparatorilor, situatia juridica. Si va treziti ulterior cand apare un cumparator, ca trebuie scoase ceva acte din istoric care dureaza trei luni, cumparatorul nu poate astepta, dumneavoastra pierdeti ocazia de a vinde si agentul o tranzactie. Iarasi, daca deschideti usa agentului imobiliar, va recomand cu caldura sa strangeti putin prin casa. Totusi, vine cineva strain in vizita. Primul impact pe care il are casa asupra agentului, va determina gradul sau de implicare in marketarea acestei oferte si in functie de cat de mult i-a placut lui, atat de convingator va fi atunci cand o va prezenta unui cumparator.

Stiu ca din postura de vanzatori, primiti sute de telefoane de la agenti imobiliari. Si stiu ca multi va cer sa vina sa vada proprietatea. Daca ar fi sa ii primiti pe toti, probabil timp de o luna de acum inainte, ar trebui sa faceti vizite cu agentii. Sa ii primiti sa vada casa, sa le explicati detaliile, sa le prezentati documentele, sa le explicati nevoile dumnevoastra, sa le permiteti sa faca fotografii, etc. Si cel mai important lucru : sa va deschideti sufletul, in fata unui puhoi de oameni.Evident, pentru a evita toata aceasta nebunie, aveti la indemana solutia numita reprezentare exclusiva. Aceasta solutie, presupune sa cautati un agent imobiliar bun(prin cercul de prieteni/cunostinte, cautand specialistul zonei, facand research online, etc). Puteti decide din start care este persoana potrivita sau puteti evident organiza o serie de interviuri cu mai multi agenti imobiliari, le puteti prezenta proprietatea si nevoile, le puteti cere un plan de marketing si un buget pe care sunt gata sa il aloce si in functie de ce rezultate primiti, sa alegeti dintre cei intervievati pe cel care vi se pare mai potrivit. Alegerea unui agent imobiliar care sa va reprezinte exclusiv nu inseamna “sa va blocati proprietatea si sa va limitati doar la resursele unui singur om/agentii”, ci din contra, inseamna ca:
-ati angajat pe cineva iar acel cineva are niste obligatii contractuale fata de dumnevoastra;
-v-ati asigurat un marketing adecvat pentru proprietate si in mod sigur oferta dumneavoastra va fi vizibila prin canalele de promovare(online, banner, reclama stradala, fluturasi, carti postale, ziare, etc);
-constant, agentul angajat va ofera feedback privind evolutia ofertei, gradul de interes din piata, evolutia concurentei, etc.
Dar, mai inseamna si ca :
-agentul dumneavoastra va colabora cu toate agentiile interesate care detin un potential cumparator; astfel oferta dumnevoastra ajunge la orice potential cumparator, indiferent daca acesta cauta singur sau prin intermediul unui agent imobiliar;
-agentul dumnevoastra va trimite de bunavoie si nesilit de nimeni, proprietatea spre colaborare, tuturor agentilor de zona; este direct interesat sa o vanda, poate furniza detalii complete si corecte despre locatie fara teama de a fi “sarit”;
-agentul dumneavoastra va pune la dispozitia celorlalti agenti detalii corecte despre proprietate, fotografii frumoase si corect realizate, prezentari atractive ale proprietatii;
-agentul dumneavoastra va precalifica fiecare cumparator, inainte de a il aduce la proprietate, evitand astfel pierderi de timp inutile cu clienti necalificati.

Evident, agentul imobiliar poate si va face cele mentionate mai sus si multe altele, daca la baza colaborarii intre el si proprietar sta un contract de reprezentare exclusiva. La fel de evident este si faptul ca daca nu veti intervieva corect agentul pe care il alegeti si el nu este persoana potrivita pentru acest contract, nu veti avea rezultatele scontate. Recomand tuturor vanzatorilor sa tina un interviu preliminar angajarii, sa ceara referinte si un instoric de tranzactionare din partea agentului si sa se asigure ca iau cea mai buna decizie. Multi agenti afirma ca pot face ceea ce presupune un contract de reprezentare exclusiva, dar realitatea este ca nu reusesc. Insa, odata identificat si angajat agentul potrivit, va garantez ca veti vinde mai bine, mai repede si fara batai de cap, lucrand in reprezentare exclusiva decat in intermediere cu agentii imobiliari sau incercand sa vindeti singuri.

Pentru cei care totusi nu inteleg/nu apreciaza/ sau pur si simplu nu vor, sa lucreze in sistem de reprezentare exclusiva, am un sfat extrem de important : nu lucrati cu oricine! De multe ori,simplul fapt ca raspundeti la intrebari, oferiti detalii despre proprietate si trimiteti pe email niste fotografii facute de dumneavoastra, va face mai mult rau decat bine. Alegeti cativa agenti dintre cei care va suna, chemati-i la dumnevoastra, lasati-i sa-si faca singuri fotografiile, prezentati-le actele si nevoile dumneavoastra si lucrati cu ei. Pot fi 3, pot fi 5. Dar nu 100. Important este ca ei sa cunoasca bine propritatea si dumneavoastra sa ii cunoasteti pe ei. Faptul ca oferiti datele proprietatii dumneavoastra, unor oameni pe care nu ii cunoasteti, pe care nu i-ati vazut niciodata la fata, nu va sperie ? Faptul ca acesti oameni, pot folosi cum cred ei de cuviinta informatiile primite de la dumneavoastra, nu va ridica un semn de intrebare ?
Repet : alegeti cu grija un numar limitat de agenti, oferiti-le toate detaliile, lasati-i sa faca fotografii si sa va promoveze corect proprietatea. 100 de agenti imobiliari care stiu oferta, nu inseamna ca aveti 100 de agenti imobiliari care lucreaza pentru dumneavoastra. Cel putin 2-3 dintre ei lucreaza impotriva dumneavoastra, 2-3 lucreaza pentru dumnevoastra, iar restul nici nu mai stiu ca existati a doua zi dupa ce v-au sunat. Dar or sa va mai sune peste 2 luni, sa vada “daca mai este valabila oferta”.

N-as vrea sa fiu inteles gresit. Nu ma deranjeaza(asa cum anticipez ca voi fi acuzat) ca un proprietar sa isi vanda singur o locuinta. Sincer, eu sunt unul, proprietari sunt mii. Oricum nu m-as putea ocupa de toate ofertele de pe piata, asa ca nu aici e problema mea. Nu ma deranjeaza nici ca unii proprietari si agenti, folosesc in continuare sistemul de intermediere pentru tranzactionare. Este alegerea lor. Ma deranjeaza cand unii presupusi agenti imobiliari recurg la scamatorii ca cea descrisa la inceputul articolului. Ma deranjeaza ca sunt agenti imobiliari corecti, care lucreaza in intermediere, dar care sufera de pe urma concurentei neloiale practicate de unii “ajenti”. Ma deranjeaza imaginea proasta pe care o are breasla mea, din cauza acelor “ajenti”. Si recunosc, ma deranjeaza ca proprietarii nu inteleg ca isi fac rau cu mana lor, atunci cand pe cei corecti nu ii primesc in case, nu le prezinta situatia reala a proprietatii si nu ii lasa sa isi faca meseria, in timp ce asteapta rezultate spectaculoase de la cei “100 de ajenti care se ocupa de oferta”.

Stimati vanzatori, data viitoare cand un cumparator va calca pragul casei si observati ca este nemultumit de ce vede la fata locului, ca pretul pe care il stie el, nu corespunde cu pretul dumneavoastra, cand veti realiza ca avea alte asteptari sau cand veti constata ca nu are banii pe care ii cereti dumnevoastra si veti fi tentat sa cautati vinovatul pentru aceasta sau aceste situatii, va recomand cu caldura sa folositi o oglinda. Veti gasi acolo adevaratul vinovat.

O vorba veche spune “afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul”. In imobiliare, acest dicton isi are mare raspandire. Deopotriva, vinovati sunt agentii imobiliari, vanzatorii, cumparatorii, proprietarii, chiriasii. Vinovati suntem toti. Sunt ani de zile de cand breasla imobiliara face eforturi considerabile pentru a schimba aceasta stare de fapt. Sunt ani de cand noi, cei din imobiliare, dar si partenerii nostri(fie ca vorbim de portalurile imobiliare, de institutii ale statului, de asociatii, de grupuri de initiativa sau de personaje precum Tavanul Fals), incercam sa schimbam ceva. Tind insa sa cred ca nu numai noi ar trebui sa incercam. Sunt convins ca pentru a reusi sa schimbam ceva, trebuie sa o facem impreuna : cei din imobiliare si clientii. Singuri, nu vom reusi.

P.S: pentru ca traim in Romania, fenomenul “Leopard” nu se regaseste doar in imobiliare. Din postura unuia care tocmai a avut o experienta cu un alt fel de “Leopard”, va supun atentie un caz specific. Pentru a intelege de ce lipsa de informare inainte de a decide “cu cine lucrez”, m-a costat.
Sunt posesorul unui frumos si practic ultrabook de ultima generatie. Pe cat de ultra si frumos, pe atat de prost. In 6 luni de zile, a trebuit sa il schimb de doua ori, pentru ca s-a defectat fara sanse de a fi reparat. Asa ca am primit “negatie” din service si dreptul de a imi fi returnati banii sau inlocuit produsul. Depre tot aceste eveniment, voi scrie in curand, momentan va arat doar “Leopardul”. Asadar, fiind in postura de a mi se inlocui produsul stricat cu altul nou, am accesat cu avand situl cel.ro, de unde am cumparat ultrabook-ul. Observ cu incredere ca modelul meu se afla la loc de mare cinste, existand nu mai putin de vreo 11 variante ale acestui model, identice ca specificatii dar unele diferite ca si culori. Cum cei de la Cel imi comunicasera ca “modelul dumneavoastra nu se mai fabrica, va rugam sa va alegeti altul”, da-i si cauta un model similar. Asa ca am gasit 5 variante de laptop. Si am inceput sa le studiez. Nu mica mi-a fost mirarea cand am constatat ca toate cele 5 variante erau IDENTICE. Singura inconstanta era evident PRETUL. Asadar, uimit peste masura sa vad ca intr-un link am un produs cu pret de 4999 lei, redus de la 5699, in alt link un produs la 5199 lei redus de la 5399 lei, in altul un produs la 5499 redus de la 5999 lei si tot asa, am trimis linkurile celor de la Cel.ro, cerand explicatii. Care au venit sub urmatoarea forma :
“Produsele sunt identice, dar provin de la furnizori diferiti. De aici diferentele de pret.”
Amuzant, nu ? Ca si cum la Mega Image, ai putea gasi in raft franzela Titan la 1 leu, livrata chiar de Titan, dar si franzela Titan livrata de X Distributie, la pretul de 1,5 lei. Pai nu le-as da cu painea in cap, alora de la Mega Image ?
Sa mai mentionez faptul ca informatiile trecute in prezentarile produselor, nu sunt conforme cu realitatea ? Ca la un produs unde specificatiile producatorului spun clar la durata de viata a bateriei “pana la 7.2 ore”, la Cel.ro scrie “pana la 9 ore”? Poate cu el in priza….
Sau despre faptul ca desi produsul meu costase peste 6000 de lei, produsul ales de la ei la fel, pe factura de stornare la inlocuirea produsului, apare suma de 5.200 lei, atat in dreptul produsului meu cat si in dreptul celui cu care mi l-au inlocuit ?

Asadar, revin la concluzia de mai sus : pentru a schimba ceva ce nu e bine, schimbarea trebuie facuta si din interior, dar si din exterior. Uscaturi, greseli, tepe…sunt in toate domeniile, nu doar in imobiliare. Eu am trecut Cel.ro pe lista neagra si nu voi mai calca in viata mea pe la ei. Totusi, daca inainte de a cumpara produsul, alocam 10 minute pentru un research pe internet despre acest magazin online, probabil nu as fi calcat niciodata pe acolo, pentru ca internetul este plin de review-uri negative la adresa lor. Dar nu am facut-o si acum regret. Daca esti consumator de servicii imobiliare, intereseaza-te intai cu cine urmeaza sa lucrezi. Iar daca nu esti multumit de rezultat, de ce sa-ti complici inutil viata ?

Share/Save/Bookmark



Open Focus-o idee ce a prins!

Martea trecuta, scriam aici despre ideea de a combina Focus cu un Open House. Se pare ca aceasta idee a prins, deoarece am primit mai multe solicitari din piata de a organiza toate editiile urmatoare de Focus, combinate cu Open House.

Asadar si marti pe 9 iunie avem Open Focus. Networking, educatie, acumulare de cunostinte si …..open house.  Pentru aceasta editie, mergem in vizita la Cristi Dan de la Olimob, pentru a vedea o cladire de birouri si spatiile disponibile spre inchiriere in acest imobil. Cristi este agentul exclusiv, colaboreaza si plateste comision la tranzactiile inchise in colaborare.

Tema de la aceasta editie Focus este una mereu actuala : cresterea productivitatii in meseria de agent imobiliar. Pentru a fi treaba, treaba, la editia din 9 iunie am pregatit o surpriza : Valentin Oanto, coach certificat John Maxwell Team Romania, ne va ajuta in demersul de gasire al elementelor ce ne pot creste productivitatea in activitatea cotidiana. Asadar, un prilej excelent de a invata lucruri utile, de a pleca de la aceasta intalnire poate chiar cu un plan bine determinat, de a face schimb de opinii cu ceilalti colegi din piata imobiliara si de a vedea o proprietate ce merita atentia celor interesati de piata spatiilor de birouri.

Evenimentul va avea loc marti 09.06.2015, intre 12 si 14, la adresa: strada Bilciuresti nr. 9A.

Asadar : networking, dezvoltare, colaborare. Trei elemente, un singur eveniment : Open Focus!
Prezenta se confirma la daniel@danieldobre.ro sau pe Facebook, in cadrul grupului Focus.

Share/Save/Bookmark



Mutam FOCUS-ul pe proprietati

FOCUS este un eveniment de networking adresat comunitatii imobiliare, ce se desfasoara in ultimii 2 ani in cadrul biroului Echipei Renet din Dacia 65(colt cu Polona). Evenimentul a fost creat de catre subsemnatul si Ileana Preda in urma cu ceva ani, iar scopul sau este acela de a promova reprezentarea exclusiva ca mod de lucru in piata imobiliara romaneasca. De-a lungul timpul, FOCUS s-a diversificat. Astazi la FOCUS se discuta despre tehnologie si uzul ei in imobiliare, despre idei de business, se face potrivirea intre cererile si ofertele existente in portofoliile agentilor imobiliari participanti si se creeaza relatii de colaborare.

La editia din 02.06.2015, inauguram conceptul Open Focus. O combinatie(sper eu reusita) intre evenimentul FOCUS si un open house la o proprietate imobiliara. Astfel, marti de la 12 la 14 te invit sa descoperi un superb apartament de 3 camere in complexul rezidential Baneasa, aflat la vanzare in portofoliu colegului Ionut Petianu. Poti veni sa cunosti proprietatea, sa afli detaliile colaborarii direct de la agentul ei exclusiv si sa faci schimb de informatii cu ceilalti participanti la eveniment.
La FOCUS, Adrian Ciorita(agent imobiliar in cadrul Echipei Renet), ne va povesti ultima sa experienta imobiliara : vanzarea in numai cateva zile a unui apartament, la un pret mai mare decat pretul solicitat. O situatie care nu se intampla prea des in ultimii ani. O poveste interesanta si amuzanta, care sunt convins ca va delecta audienta. Iar cel mai important lucru este ca oricine poate utiliza cu acelasi succes tactica lui Adrian. Daca vrei sa afli care a fost strategia sa, te astept la Open Focus!

Proprietatea ce face subiectul Open House-ului este una deosebita. De altfel, acesta a fost si motivul principal pentru care am ales-o sa fie prima din seria Open Focus.  Vorbim despre un apartament de 3 camere in Baneasa Rezidential. Un ansamblu rezidential special, apreciat si cautat atat de catre cumparatori cat si de chiriasi. Amplasarea lui in “inima nordului”, intre multinationalele din zona, dar si langa Ambasada SUA, in recomanda drept o investitie excelenta. In plus, apartamentul are cateva avantaje ce il diferentiaza de orice alta proprietate din ansamblu :
-are cea mai mare terasa dintre toate modelele de apartamente;
-spatiu verde care imprejmuieste apartamentul a fost amenajat de proprietari, pentru a oferi un grad sporit de intimitate si liniste;
-este pozitionat cardinal sud-est;
-este mobilat si utilat; mobilier cu stil, elegant, frumos;
-dispune de garaj subteran si boxa pentru depozitare.
Asadar, o proprietate ce ar trebui sa se regaseasca pe lista oricarui cumparator interesat de zona. Si pe lista de proprietati pe care orice agent imobiliar ar trebui sa o stie.
Evenimentul se va desfasura la adresa : bulevardul Agronomiei nr. 2-4, bloc N2-1A, sector 1, Bucuresti. Cei care doresc informatii specifice, sunt rugati sa ma contacteze.

Nu in ultimul rand, daca esti agent imobiliar, ai in portofoliu o proprietate in reprezentare exclusiva pentru care vrei sa organizezi un open house si crezi ca este pretabila pentru Open Focus, contacteaza-ma pentru o discutie aprofundata.
Ne vedem marti, 02.06.2015 la ora 12, in Baneasa Residential! Let’s FOCUS!

Share/Save/Bookmark



Cauta
info
Ultimele Comentarii
@Marin Catalin: Foarte corect! Lucrez in domeniul imobiliar si stiu: Supararea Vanzatorilor = Bucuria Cumparatorilor (cei care nu au nevoie de imprumu...
Subscriu si plagiez informatiile daca mi se permite, sunt puncte foarte bune de care ne lovim zilnic, sau ii trimit aici. Trebuie adaugata "solutia" d...
Marin Catalin on
10-Episodul III: Pretul
Da, e ok articolul.Treaba e ca o simpla constatare a vietii dtale de agent imobiliar sau de patron in imobiliare.Daca darea in plata intra in vigoare ...
Din păcate... never-ending story! :)
Felicitari pentru articol, Daniel. Bine ar fi daca ar citi cine trebuie acest articol. Desi nu lucrez in domeniu, in momentul in care am vandut si cum...
Blog IMOPEDIA
Imopedia RUN
20-Sep-2012
Asigurarea obligatorie a locuințelor s-a transformat într-un concept atât de superfluu încât parcă orice discuție trece pe lângă urechile celor care ar trebui să fie dire
Bloguri AFILIATE IMOPEDIA
Dragos Dragoteanu
21-Jun-2016
Atunci cand managementul unei companii nu este condus de o persoana care are actiuni sau parti sociale la firma respectiva, se poate alege praful foare usor. Cand nu exista implica
Adrian Crivii
01-Jan-1970
Tag-uri
RSS Feed
Subscribe in NewsGator Online Add to netvibes Subscribe in Bloglines Add to Google Reader or Homepage Powered by FeedBurner